Tuesday 5 June 2012

【Kuala Lumpur】



                                 Menara Kuala Lumpur

 Menara Kuala Lumpur ialah sebuah menara terletak 515 meter dari aras laut dengan ketinggian 421 meter. Menara Kuala Lumpur terletak di kemuncak Bukit Nanas 94 m dari aras laut. Menara Kuala Lumpur telah dirasmikan oleh Bekas Perdana Menteri Malaysia iaitu
Tun Dr.Mahathir bin Mohammad  pada 1 Oktober 1996. Menara ini merupakan bangunan komunikasi ketujuh tertinggi di dunia.



                            Inilah gambar dalam I-City dan memang sejuk

Inilah pemandangan di luar I-city dan penuh dengan lampu-lampu yang menarik


I-CITY adalah bandar digital "mini" yang terletak di Shah Alam dekat Skytrex dan Bukit Cahaya Taman Pertanian. Powered by teknologi LED, I-City menyala pada waktu malam dalam kilat neon, dengan lampu biru, merah jambu, kuning dan hijau LED berwarna di mana-mana. Dan kami bermakna, mana-mana! Pokok, Bangunan dan monumen tidak terkecuali sebagai lampu LED mewujudkan ajaib warni memukau visual untuk mata anda ke kenduri atas.

Daya tarikan I-City adalah sebuah bandar yang serba lengkap dengan banyak pejabat, pusat membeli-belah dan kedai-kedai di siang hari. Beberapa kedai-kedai dan restoran-restoran ini dibuka pada waktu malam untuk berkhidmat kepada pengunjung yang datang untuk tarikan utama - lampu.

Sebagai jenis yang berpatutan dan yang diakui berbeza tarikan, I-City patut dilawati, jika hanya untuk sesuatu yang baru semata-mata berdiri di tengah-tengah bandar, secara literal, penuh lampu-lampu.




                              Pemandangan malam KL Sentral


                                                       Bahagian Luar KL Sentral


Kuala Lumpur Sentral (KL Sentral) ialah sebuah kawasan pembangunan transit yang menempatkan stesen kereta api utama Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia. KL Sentral dibuka pada 16 April 2001 untuk mengambil alih peranan Stesen Kereta Api Kuala Lumpurlama, sebuah mercu tanda zaman penjajahan yang masih dibuka untuk tren komuter sahaja. KL Sentral ialah stesen kereta api terbesar diaSIA Tenggara.
KL Sentral direka sebagai sebuah hab pengangkutan "antara-modus" (melibatkan pelbagai jenis pengangkutan). Kebanyakan khidmat pengangkutan gerabak di Kuala Lumpur mengampil penumpang di KL Sentral, begitu juga dengan perkhidmatan kereta api antarabandar yang menyusuri Semenanjung Malysia dan Singapura. Projek KL Sentral sebenarnya masih belum lengkap sepenunya, biarpun prasarana stesen kereta api sudah sedia namun masih menunggu penyiapan bahagian-bahagian lain seperti pusat beli-belah, pejabat dan rumah pangsa yang dijangka siap menjelang tahun 2015



No comments:

Post a Comment