Tuesday 5 June 2012

【Perak】





Taman Negeri Royal Belum berada di Lembah Belum, Grik, Perak. Taman Negeri Royal Belum telah diwartakan sebagai taman negeri oleh Kerajaan Negeri Perak sejak 17 April 2007. Taman Negeri Royal Belum menyimpan 1001 khazanah flora dan fauna yang masih belum diterokai. Usia Royal Belum yang dianggarkan 130 juta tahun, iaitu lebih tua daripada kewujudan Hutan Amazon menjadikan kawasan yang bersempadan dengan Negara Thailand itu kaya dengan kepelbagaian biodiversiti. Kawasan hutan dara ini meliputi kawasan seluas 117,500 hektar dan berada di bahagian utara Tasik Temengor.






 Diwartakan sebagai Hutan Simpan Kekal pada tahun 1906, Hutan Bakau Matang merebak lebih 40,000 hektar dan rizab hutan paya bakau terbesar di Semenanjung Malaysia. Ia juga diiktiraf di peringkat antarabangsa sebagai ekosistem bakau terurus terbaik di dunia yang mampan.

Matang ini teemed kaya dan pelbagai hidupan liar dan habitat yang tinggal dalam hutan bakau dan dataran lumpur. Kira-kira 80% daripada rizab dibuat hasil pengeluaran hutan yang mampan, yang terdiri terutamanya daripada spesies Bakau Minyak dan Bakau Kurap.

Ia adalah tempat yang sempurna untuk sesiapa yang ingin meningkatkan pengetahuan mereka tentang alam, dengan laluan pejalan kaki yang membawa anda ke dalam paya bakau untuk pemerhatian rapi ke atas struktur hutan dan bangun rapat dan peribadi dengan hidupan liar, seperti Macques Long-Tailed dan banyak burung migrasi yang singgah. Terdapat juga menaiki bot menyusuri sungai pada waktu malam untuk melihat kunang.




 Taman Herba Negeri Perak seluas 22 hektar terletak di Kampung Kepayang di sepanjang Jalan Simpang Pulai-Batu Gajah adalah tempat penanaman pelbagai herba yang kini dipenuhi lebih 525 spesies pokok herba.

Spesies popular yang boleh didapati di Taman Herba Negeri Perak ialah misai kucing, kunyit bonglai, kacip fatimah dan tutup bumi rimba.

Selain itu, spesies seperti emas cotek, jerangau, rempah padang, kunyit, serai wangi, bungah cengkih turut ditanam di sini.

Keindahan kawasan Taman Herba Perak dengan haruman herba yang pelbagai sememangnya mendamaikan selain dapat menyenangkan jiwa selain mempelajari pelbagai jenis spesies herba yang ada.

No comments:

Post a Comment