Tuesday 5 June 2012

【Pahang】




                                        Taman Endau-Rompin

Taman Negeri Endau-Rompin  terletak di Hutan Simpan Lesong yang mempunyai jenis Hutan Dipterokarp Bukit. Taman negeri ini mempunyai ciri-ciri menarik dalam kepelbagai flora dan fauna, geologi serta sejarah. Keunikan kepelbagai hayat yang terdapat disini sesuai untuk pengunjung yang inginkan mempelajari tentang Hutan Hujan Tropika yang tertua di dunia. 




 Pantai  Balok dikatakan sebagai bersih dalam bahagian-bahagian ini. Di sini, tentang batu dan batu pantai berpasir rata diserikan dengan bergoyang pokok sena dan kelapa. Tempat yang paling popular adalah, kursus, regangan yang bertentangan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) milik Pusat Rekreasi Air Pantai Balok (Pusat Rekreasi Air Balok) (Panggilan: 09-544 8371 atau 012-966 8600 untuk bercakap dengan salah satu pegawai-pegawai). Pusat ini termasuklah tapak perkhemahan, kawasan berkelah, tandas, restoran, asrama yang boleh menampung 40 orang-orang (lelaki dan perempuan), taman permainan kanak-kanak, dan bilik-bilik fungsi untuk seminar dan mesyuarat.




 Kompleks gua Kota Gelanggi kepentingan sejarah, pertama kali direkodkan oleh Cameron pada tahun 1882 di Royal Asiatic Soc. Jurnal. Sejak itu banyak orang lain yang telah menulis tentang gua, tetapi tidak konsisten dengan memberi nama. Pelbagai sarang arkeologi, terutamanya oleh Jabatan Muzium & Antikuiti Muzium Negara telah mendedahkan tinggalan manusia sejak 1500 tahun.

No comments:

Post a Comment