Tuesday 5 June 2012

【Pulau Pinang】



 Jambatan Pulau Pinang menghubungkan George Town di pulau Pulau Pinang dan Seberang Prai di tanah besar Malaysia di Semenanjung Tanah Melayu. Jambatan itu juga dikaitkan dengan Lebuhraya Utara-Selatan di Prai dan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu di Pulau Pinang. Ia telah dibuka secara rasmi kepada lalu lintas pada 14 September, 1985. Jumlah panjang jambatan adalah 13.5 km (8.4 bt), menjadikannya jambatan terpanjang di Malaysia dan keempat terpanjang di Asia Tenggara. Jambatan telah direka oleh penduduk Pulau Pinang, Profesor Chin Fung Kee, seorang jurutera awam yang terkenal. Jambatan Pulau Pinang Sdn Bhd (PBSB) adalah pemegang konsesi yang menguruskan tetapi sekarang ia adalah sebuah syarikat ahli Lebuhraya PLUS Berhad.

      Jambatan Penang

 

            
                                 The Queen Victoria Memorial Clocktower

 Clocktower Queen Victoria Memorial di Tempat King Edward adalah salah satu ikon paling dikenali Pulau Pinang. Ia tidak kira bahawa terdapat lebih daripada satu menara jam di Pulau Pinang - ia adalah satu ikon di Pulau Pinang bahawa apabila anda mengatakan Clocktower itu, orang Pulau Pinang tahu yang mana satu. Menara jam lain yang terkenal di Pulau Pinang hanya disebut sebagai baik, Clocktower The Lain. Clocktower ini dibina untuk memperingati Jubli Intan Queen Victoria oleh seorang jutawan Cina yang terkenal yang bersemangat untuk melagakkan kekayaan mereka di mata pentadbir British mereka.



 Kuil Ular  terletak di Sungai Kluang, Bayan Lepas, Pulau Pinang, Malaysia dan mungkin kuil-satunya seumpamanya di dunia. Kuil itu diisi dengan asap kemenyan yang membara, dan pelbagai ular pit. Ular yang dipercayai akan diberikan tidak merbahaya oleh asap suci, tetapi sebagai langkah berjaga-jaga keselamatan, ular telah juga de-berbisa tetapi masih mempunyai taringnya yang utuh, pelawat amaran terhadap meningkat reptilia dan meletakkan mereka pada badan mereka untuk mengambil gambar. Penganut tempatan percaya bahawa penduduk ular kuil telah pergi ke sana kehendaknya sendiri.




                                                 The Clan Jetty

Jeti Clan George Town adalah penyelesaian tradisional yang dicipta oleh immmigrants Cina yang berkongsi bersama sejarah, geografi dan asal keturunan. Hari ini masih ada enam jeti puak di sepanjang pantai, dan mereka adalah seperti berikut, dari utara ke selatan:

    Seh Lim Keo (Lim Jeti)
    Seh Chew Keo (Chew Jetty)
    Seh Tan Keo (Tan Jeti)
    Seh Lee Keo (Lee Jeti)
    Bab Seh Keo (Campuran Clan Jetty)
    Seh Yeoh Keo (Yeoh Jeti)




                                                        

No comments:

Post a Comment